Kemppinen täräyttää omassa tekstissään Vihavaista, syyttäen tätä tietämättömyydestä juridiikasta: [K]irjoituksesta käy kipeästi ilmi, ettei kirjoittaja tunne suomalaista eikä eurooppalaista lainsäädäntöä ja oikeuskäytäntöä[.], mutta asia ei kuitenkaan ole noin yksinkertainen. Kemppinen nimittäin talloo omaan loogiseen miinaansa. Kysymys on todellakin, Kemppisen omin sanoin, siitä asiassa on oikeus oikeutta vastassa, uskonnonvapaus ja sananvapaus.
Ja Kemppinen itse on sitä mieltä, että uskonvapaus on vahvempi oikeus kuin sananvapaus ja että sananvapauden tulee väistyä uskonvapauden tieltä. Syyksi hän perustelee sen, että uskonvapaus kattaa sekä elävät että kuolleet, mutta sananvapautta kuolleet eivät kaipaa. Hän itse muotoilee asian seuraavasti:
Olen neuvoton sananvapausryöpytyksen edessä. Itse ajattelen niin, että kuollut ihminen ei voi käyttää sananvapautta. Perustuslain oikeus elämään, henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen on mielestäni ajatuksellinen lähtökohta. Koskemattomuus tarkoittaa, että pahoinpitely on rangaistava teko.Voi pyhä jysäys.
Täsmälleen tuolla tavoin aikoinaan perusteltiin vankeustuomiota näpistyksistä. Katsottiin, että nakkivarkaus on törkeämpi ja ankarammin rangaistava rikos kuin pahoinpitely. Syyksi katsottiin, että nakkivarkaus aiheuttaa peruuttamattoman vahingon mutta pahoinpitely ei - kerran syötyä nakkia ei enää voi saada syömättömäksi, mutta mustelmat paranevat.
Ruukinmatruuna itse on jälleen kerran eri mieltä asiasta. Ruukinmatruunan mielestä sananvapaus on aina vahvempi oikeus kuin uskonvapaus ja niin sen tulee ollakin. Syy on siinä, että sananvapaus sallii meidän sanoa ääneen asioita, jotka ovat verifioitavissa olevia totuuksia, ja pyrkimys totuuteen on yksi länsimaisen sivilisaation kulmakiviä. Sensijaan kaikki uskonnot perustuvat enemmän tai vähemmän muulle, jota ei voi sanoa todeksi eikä epätodeksi. Usein uskonvapaus osoittautuu kaupan päälle yhteiskunnassa paljon tuhoisammaksi kuin sananvapaus - mietitään vaikka ympärileikkauksia, aivan sukupuolesta riippumatta. Tai sitten jotain seemiläisiä uskontoja ja niiden hedelmällisyyskultteja ja ihmisuhreja.
Kemppinen on sitäpaitsi väärässä. Sananvapaus kattaa, paitsi puhutun ja ilmaistun sanan, myös tekstit ja dokumentit, joihin pätee verba volat, scripta manet - puhe häipyy, teksti pysyy. Sokrateen kohtalo on kaikkein hirvittävin esimerkki sananvapauden ja uskonvapauden riidasta, ja päättyi tuon filosofin oikeudelliseen murhaan. Argumentaatiollaan Kemppinen asettuu Ateenan valtionpapiston puolelle vapaata filosofiaa vastaan. Mutta silti Sokrates on osoittautunut 2400 vuodessa sitkeämmäksi kuin hänen vihollisensa. Hänelläkin on sananvapaus - eikä mikään mahti maailmassa ole kyennyt tuhoamaan häntä, hänen filosofiaansa ja hänen sanomisiaan, vaikka yritetty on.
Sananvapaus on omistusoikeuden ohella koko länsimaisen kulttuurin peruskivi. Ei suinkaan uskonvapaus. Ilman sananvapautta vajoamme väistämättä totalitarismiin - ja ilman sananvapautta myös uskonvapaus on nopeasti mennyttä; voidaan oikeastaan sanoa, että ilman sananvapautta ei ole uskonvapauttakaan - on uskonpakko. Siksi Kemppinen on väärässä ja Vihavainen oikeassa, sanoipa juristeria asiaan mitä tahansa.
Jussi Halla-aho tuomittiin materiaalisen, toteennäytettävissä olevan historiallisen, mutta poliittisesti epäkorrektin, faktan ääneensanomisesta. KKO:n tuomio oli poliittisen korrektiuden voitto sananvapaudesta. Ja poliittinen korrektius ei puolestaan ole mitään muuta kuin totalitarismia frakki päällä.
Aikoinaan Neuvostoliitossa oli kiellettyä ilmaista "olemattomia tosiasioita". Neuvostoliiton rikoslain surullisenkuuluisa 58 § kriminalisoi "neuvostovastaisen toiminnan", jollaiseksi katsottiin "olemattomien tosiasioiden esittäminen". Sellaisia olivat vaikkapa valokuvat Neuvostoliiton surkeudesta ja kurjasta tilasta. Neuvostoliiton laki tarjosi toki sananvapauden - paperilla. Tuo blankopykälä, 58 §, merkitsi, että jos käytit tuota vapautta, niin GULAG kutsui. Suomessa samanlainen blankopykälä on RL 11:10 § eli kiihotus kansanryhmää vastaan. Me todellakin saimme prejudikaatin eli ennakkotapauksen: Suomessa historiallisten, materiaalisten, toteennäytettävissä olevien faktojen sanominen ääneen on kiellettyä, jos ne ovat poliittisesti epäkorrekteja. Toisin sanoen jos ne loukkaavat jotain valtiovallan ja oikeuslaitoksen erityisessä suojeluksessa olevaa ryhmää tai ammattiloukkaantujia.
50-vuotias mies, joka harjoittaa sukupuoliyhdyntää 9-vuotiaan tytön kanssa, on DSM-IV:n mukaan pedofiili. Tämä on lääketieteellinen ja psykiatrinen kysymys, ei uskonnollinen eikä riipu siitä, onko mies jonkun uskonnon tai uskonnollisen yhdyskunnan mielestä pyhä mies vaiko ei. Jos meillä ei ole oikeutta sanoa tätä ääneen, meiltä on viety koko länsimaisen yhteiskunnan ja oikeusjärjestyksen peruskivi - ja yhteiskunta on liukumassa totalitarismiin.
Jussi Halla-aho sanoi ääneen "olemattoman tosiasian" - kiusallisen tosiasian, joka osoittaa, ettei keisarilla ollut vaatteita. Jüri Kukk maksoi Neuvostoliitossa siitä hengellään. Tämä virolainen kemisti-insinööri ei tykännyt Brezhnevin menosta ja kiusallisesti olympialaisten 1979 alla välitti länteen kuvia Neuvostoliitosta ja kuvauksia neuvostomenosta. Koska Kukk oli liian älykäs jäädäkseen normaalisyytteestä kiinni, niin KGB vangitsi hänet maanpetoksesta ja syynä oli, että hän esitti olemattomia tosiasioita - luhistuvia työväenasuntoja, saastaa, likaa, ympäristökatastrofeja jne asioita, jotka virallisessa Neuvostoliitossa mielellään lakaistiin maton alle. Kukk meni nälkälakkoon, ja KGB alkoi pakkosyöttää häntä. Pahaksi onneksi ruokaletku meni keuhkoihin ja hän tukehtui kuoliaaksi. Lääkärikustannukset maksatettiin Kukkin perheellä, ja hänen leskensä, Simm Kukk, lähetettiin gulagiin. Meillä ei sentään lähetetä keskitysleiriin - vielä. Mutta sananvapaus on asia, jota täytyy puolustaa jatkuvasti ja aktiivisesti, sillä muutoin se viedään meiltä pois, kuten tässä sopassa on käynyt. Jukka Kemppinen olisi lätkäissyt Jussi Halla-aholle puoli vuotta ehdollista vankeutta. Olemattomien tosiasioiden sanomisesta.
Jussi Halla-aho on sananvapauden marttyyri. Aivan samalla tavoin kuin Caius Kajanti aikoinaan Laulu Punaisesta rubiinista -tapauksessa. Tällä kerralla kyseessä ei ole edes rivo koprolaalinen rääväsuu kuten erään tamperelaisen nettipersoonan tapauksessa, vaan mies, joka perustelee sanansa ja tekee sen sitovasti ja aukotta.
Kiihotus kansanryhmää vastaan on pohjimmiltaan kunnianloukkaus. Kunnianloukkauksessa ensimmäisin ja olennaisin kysymys on: puhuuko loukkaaja totta vai valehteleeko hän? Tämä kysymys jäi KKO:lta täysin ratkaisematta - ja itse asiassa KKO katsoi todenpuhumisen raskauttavaksi asianhaaraksi, sillä perustelujen kappaleessa 22 KKO myöntää Halla-ahon perustelleen väitteensä islamin pyhillä teksteillä. Kunnianloukkauksen edellytys on juuri tuo valehtelu: se, että loukkaaja puhuu palturia. Todenpuhuminen ei ole kunnianloukkaus, ellei todenpuhuja tee sitä mala fide, ts. pahat mielessä ja loukkaamistarkoituksessa. Jukka Kemppinen on itse tarkastellut asiaa vuonna 2006 blogissaan. Hän toteaa Oikeushenkilöt ja historian henkilöt eivät voi olla kunnianloukkausken kohteita. Suomen, Jumalan tai Muhammedin pilkkaaminen ei ole kunnianloukkaus. Olisiko se jotain muuta rangaistavaa, sen sivuutan tässä. Mutta ruukinmatruuna yhtyy Jussi Halla-ahon väitteeseen: kyseessä on yksittäisten ihmisten tekemä päätös. KKO näyttäytyy ruukinmatruunalle enää pelkkänä huonona vitsinä, eräänlaisessa omassa erinomaisuudessaan elävien huru-ukkojen norsunluutornina.
Uskonvapauden nostaminen sananvapauden edelle on siis askel kohti totalitarismia. Mutta se on samalla myös askel kohti teokratiaa - varsinkin silloin, jos ne uskonnot, joiden vapautta puolustetaan, eivät itse piittaa sen enempää sananvapaudesta kuin toisten ihmisten uskonvapaudestakaan. Asiassa pätee ja tuleekin päteä symmetriaperiaate: instanssi, jota suvaitaan, ei saa osoittaa suvaitsemattomuutta. Suvaitsemattomuuden suvaitseminen ei ole suvaitsevaisuutta. Se on leväperäisyyttä ja piittaamattomuutta.
Jos sananvapautta ei aktiivisesti puolusteta - myös poliittisesti vääräoppisissa asioissa - se viedään meiltä nopeammin kuin kukaan ehtii sanoa "Voltaire". KKO:n päätös oli varoittava esimerkki asiasta.


13 comments:
Tiedoksi:
Voi pyhä jysäys-linkki ei toimi
Ettei vain olisi "kulttuurimarxismia" ryhtyä tuolla tavoin halventamaan porvarillisen oikeusjärjestyksen korkeinta instanssia.
Kommentoin Kemppisen kirjoitusta sen verran, että häneltä tosiaan jää kokonaan käsittelemättä se uskonrauhan rikkomispykälän ensimmäinen momentti, joka käsittelee juurikin tuota jumalan ja uskonnon pilkkaamista.
Kiihotus kansanryhmää vastaan on pohjimmiltaan kunnianloukkaus. [...] sillä perustelujen kappaleessa 22 KKO myöntää Halla-ahon perustelleen väitteensä islamin pyhillä teksteillä.
Puhut nyt kuitenkin kahdesta asiasta ristiin. Kiihotus kansanryhmää vastaan koski lausahdusta somaleista, islamin pyhät tekstit puolestaan liittyivät uskonrauhan rikkomiseen.
Sen lisäksi, vaikka kunnianloukkauksella ja kiihottamisella kansanryhmää vastaan on yhteisiä piirteitä, ne eivät ole sama asia. Erityisesti kiihottaminen kansanryhmää vastaan ei ole sama asia kuin sinun mielikuvasi kunnianloukkauksesta.
Jussi Halla-aho tuomittiin materiaalisen, toteennäytettävissä olevan historiallisen, mutta poliittisesti epäkorrektin, faktan ääneensanomisesta.
Tässä viittaan kommenttiini aiemmassa kirjoituksessasi.
Kun Halla-aho päätyi perustelemaan kirjoitustaan islamin sisäisillä ristiriidoilla, hän olisi samantien voinut jatkaa pykälän verran pidemmälle ja huomioida Muhammedin kymmenkunta muuta vaimoa sekä ristiriitaisuudet, mitä Aishan ikään liittyy. Tämä ei toki olisi ollut agendan mukaista.
Ei, en väitä, että se olisi myöskään islamin valtavirtaa. On kuitenkin aika vahvasti sanottu, että kyseessä olisi toteennäytettävä historiallinen tapahtuma, kun kyse on yhden uskonnon (keskenään ristiriitaisista) pyhistä teksteistä.
Ja ei, tämä ei myöskään kuvasta erityisesti minun mielipidettäni sen paremmin pedofiliaan kuin islamiinkaan. Yritän vain viestittää, että rummuttaminen historiallisista faktoista ja loogisesta päättelyketjusta on vähintäänkin liioiteltua.
Todenpuhuminen ei ole kunnianloukkaus, ellei todenpuhuja tee sitä mala fide, ts. pahat mielessä ja loukkaamistarkoituksessa.
Ja taas, kuten jo edellisessä kommentissani totesin, Halla-ahollahan nimenomaan oli loukkaamistarkoitus. Kuten Korkein oikeus päätöksessään toteaa, kritiikin olisi voinut tehdä myös esittämättä loukkaavia väitteitä tietystä kansanryhmästä, ja uskontoa olisi voinut kritisoida käytämättä voimakkaasti loukkaavia sanoja.
Kun kerran arvostat Kemppistä, epäilemättä luit myös hänen edellisen kirjoituksensa). Tuomioistuimen tehtävä ei ole ratkaista, onko laki hyvä vai huono, vaan antaa tuomioita lakia noudattaen. Lain sisällöstä puolestaan päättää eduskunta - ja siellähän asioista päättämässä istuu tukevasti tälläkin hetkellä muun muassa Halla-aho.
H-a teki kaksi virhettä, jotka olivat Oikeellistolle liikaa. Toinen virhe oli tahallinen(osoittaa kirjoitus suoraan Illmanille, ts. suoraan kettuilla) ja toinen tahaton (päätöksen julkinen vähättely). H-a ei ole vielä valitettavasti riittävän kokenut poliitikko, että olisi säilyttänyt malttinsa ja jättänyt kommentoimatta.
Mutta Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tuleva lausunto tulee olemaan erittäin kiusallinen Suomelle. Erittäin mielenkiintoista nähdä, miten esim. HS onnistuu uutisoimaan asian...
Sami Sundell saivarteli:
"Ei, en väitä, että se olisi myöskään islamin valtavirtaa. On kuitenkin aika vahvasti sanottu, että kyseessä olisi toteennäytettävä historiallinen tapahtuma, kun kyse on yhden uskonnon (keskenään ristiriitaisista) pyhistä teksteistä."
Aishan ikä Muhammadin yhtyessä tähän ensimmäistä kertaa löytyy luotettavina pidetyistä sahih hadith-kokoelmista. Suuri joukko muslimeita uskoo näin. Historiallisesti tätä ei tietystikään voi aukottomasti todistaa kuten ei edes profeetta Muhammadin olemassaoloa.
Profeetan merkitys esikuvallisena toimijana, jota tulee jäljitellä, kuuluu valtavirran islamiin.
Halla-ahon päättelyketju on aivan riittävän johdonmukainen, jos lähtökohtana pidetään islamin omia pyhiä kirjoituksia.
"Halla-ahollahan nimenomaan oli loukkaamistarkoitus"
Miten olet sellaista päätellyt? Voit toki esittää oman päättelyketjusi, mutta todellisuudessa loukkaamistarkoitus ei ole objektiivisesti todistettavissa. Lisäksi kirjoituksen kontekstista voi tehdä muunlaisen johtopäätöksen, eli se oli suunnattu arvosteluksi valtionsyyttäjä Mika Illmanin toimintaa kohtaan ja kannanotoksi sananvapauden ja oikeudellisen tasavertaisuuden puolesta.
Jos väittää, että Halla-ahon tarkoituksena oli loukata, se edellyttää pahantahtoista tulkintaa syytetyn vahingoksi.
Kolmanneksi tekstin tarkoitus ei mitätöi loukkaavuutta. Loukkaavan tekstin voi kirjoittaa vahingossa täysin vilpittömästi. Sama teksti voi olla tehty loukkaamistarkoituksessa tai ilman sitä. Loukkaavuus syntyy lukijan mielessä ja on luonteeltaan subjektiivinen kokemus.
"kritiikin olisi voinut tehdä myös esittämättä loukkaavia väitteitä"
Tietysti voi, mutta väitteet Halla-ahon kirjoituksessa tekevät kaksoisstandardin ymmärrettäväksi ja ne on tarkoitettu tuomaan selkeästi esille islamilaisen doktriinin vastenmieliset piirteet, joita ei Illmanin mielestä saa arvostella. Somalivertauksella taas alleviivattiin sitä, että suomalaisten geneettisistä erityispiirteistä saa esittää mitä tahansa väitteitä, jonka kaltaiset taas ovat ehdottoman kiellettyjä somaleiden kohdalla.
Oikeus ryhtyi tässä asiassa makutuomariksi. Tämä rooli ei kuulu oikeudelle vaan tekstin lukijoille.
Korkein Oikeus puuttui makutuomarina myös politiikkaan ja teki poliittisen päätöksen tuomita Halla-aho. Tämä on mielestäni törkeä loukkaus vallan kolmijakoa kohtaan. Valitettavasti vasemmistolainen poliittinen aktivismi on jo pahasti korruptoinut oikeuslaitoksen, mikä tekee tuomioista mielivaltaisia ja arvaamattomia. Kun epämääräisiä kollektiivisia ihmisryhmiä suojellaan yksilönvapauden kustannukselle, mennään metsään ja lujaa.
KKO:n jäsenistä seuraavat tuomarit/oikeusneuvokset langettivat Halla-aholle tuomion ja "sattumalta" juuri PS-välikysymyspäivänä:
Kari Raulos, kko:n jäsen vuodesta 1991 (nimittäjänä Mauno Koivisto)
Pasi Aarnio, kko v.2001 (nimittäjänä Tarja Halonen)
Hannu Rajalahti, kko v.2005 (Tarja Halonen)
Soile Poutiainen, kko v.2006 (Tarja Halonen)
Jukka Sippo, kko v.2008 (Tarja Halonen)
Eli Kaikki Halla-ahon tuominneet tuomarit olivat luonollisesti demaripresidentin nimittämiä ja 4/5 heistä DDR sympatioista tunnetun Tarja Halosen nimittämiä.
Kaikki (pl. Sippo) ovat valmistuneet oikiksesta 60 & 70-luvulla, jolloin vasemmistoradikalismi riehui pahimmillaan akateemisessa maailmassa.
Halonen oli myös itse juristi 70-luvulla ja hänellä on jäsenyystausta kommunistisessa juristijärjestö Demlassa, kuten myös keissin alunperin käynnistäneellä Mika Illmanilla. On Tarja siis varmasti osannut aikanaan valita sisäpiireistä oikeamieliset tuomarikaverit korkeimpaan oikeuteen.
Aishan ikä Muhammadin yhtyessä tähän ensimmäistä kertaa löytyy luotettavina pidetyistä sahih hadith-kokoelmista.
Jep. Tartuin tuohon lähinnä siksi, että kirjoituksessa pariin kertaan korostettiin historiallista faktaa. Halla-aho itse muotoili tiet "teologisesti tukituiksi", mikä onkin huomattavasti lähempänä totuutta.
Itse en ole muslimikirjoituksiin perehtynyt, joten en osaa arvioida niiden keskinäistä auktoriteettijärjestystä tai sitä, kuinka erinäiset ristiriitaisuudet suhtautuvat toisiinsa.
"Halla-ahollahan nimenomaan oli loukkaamistarkoitus"
Miten olet sellaista päätellyt?
Luin kyseisen kirjoituksen. Islamista puhuessaan Halla-aho suoraan arvioi tekstinsä olevan loukkaavaa. Ei myöskään ole ihan hirvittävän kaukaa haettu oletus, että täkyjä heittelevä jamppa tietää vähintäänkin kävelevänsä loukkaavuuden rajamailla.
Lisäksi kirjoituksen kontekstista voi tehdä muunlaisen johtopäätöksen, eli se oli suunnattu arvosteluksi valtionsyyttäjä Mika Illmanin toimintaa kohtaan
Eihän Illmanin arvostelu ja loukkaavuus ole millään tavalla toisiaan poissulkevia, sen paremmin agendana kuin realiteettinakaan.
Jos nyt lähdetään siitä villistä olettamuksesta, että Suomen laki on se, jota on tarkoitus noudattaa... Saako siis mielestäsi sanoa ja kirjoittaa mitä tahansa, mikäli kirjoitukseen muistaa liittää myös kohtuullisen määrän kritiikkiä oikeusjärjestelmää ja/tai syyttäjää kohtaan? Tähänhän Illman siinä surullisen kuuluisassa HBL-lainauksessaan kaiketi viittasi.
Kolmanneksi tekstin tarkoitus ei mitätöi loukkaavuutta.
Eikös tämä tavallaan mitätöi tuon edellisen kohdan?-)
Todettakoon nyt vielä, että kiihottaminen kansanryhmää vastaan ei sinällään pykälänä edellytä erityistä pahaa tahtoa, vaan kyseinen vaatimus tulee Ruukinmatruunan kunnianloukkaus-rinnastuksesta.
suomalaisten geneettisistä erityispiirteistä saa esittää mitä tahansa väitteitä, jonka kaltaiset taas ovat ehdottoman kiellettyjä somaleiden kohdalla.
En löytänyt tuon alkuperäisen pykälän perusteluita, mutta korkeimman oikeuden päätöksen perusteella tausta on siis rotusorron ja muukalaisvihan karsimisessa. Ajatus suomalaisesta lietsomassa suomalaisten keskuuteen muukalaisvihaa suomalaisia kohtaan on ehkä aavistuksen kaukaa haettu.
Sama teksti voi olla tehty loukkaamistarkoituksessa tai ilman sitä. Loukkaavuus syntyy lukijan mielessä ja on luonteeltaan subjektiivinen kokemus.
Loukkaantumisen kokemus on kyllä subjektiivinen, mutta useimmilla ihmisillä tuntuu kuitenkin olevan jonkinlainen käsitys siitä, millainen teksti on loukkaavaa. Olihan se Halla-ahollakin, hän vain ei välittänyt siitä.
Olen samaa mieltä siitä, että pykälät ovat turhan tulkinnanvaraisia. Toisaalta tulkinnassa se korkein taho nykyjärjestelmässä on Korkein oikeus, ja sillä mokomalla näyttää olevan tulkinnalleen ihan perusteitakin.
Vasarahammer:
"Jos väittää, että Halla-ahon tarkoituksena oli loukata, se edellyttää pahantahtoista tulkintaa syytetyn vahingoksi."
Tämä on totta. Toisaalta tämä koko tuomio on niin kokoon karsittu, että siinä ei ole ollut millään järjellä mitään tekemistä syytteen nostamisesta lähtien.
Niipä, jos suurempi osa ihmisistä olisi ateisteja tätäkään episodia ei olisi tapahtunut. Uskovaiset aiheuttavat juuri tuollaisia ongelmia.
Hyvä, lyhyt tiivistelmä koko asiasta:
http://www.hs.fi/politiikka/Maallikko+ei+ymmärrä+Halla-ahon+tuomiota/a1305574438986
"Eikös tämä tavallaan mitätöi tuon edellisen kohdan?"
Mitä ihmettä sinä horiset? Teksti on teksti ja se voi loukata jota kuta, vaikka kirjoittajalla ei olisi aikomustakaan loukata. Siksi "loukkaamistarkoituksen" etsiminen on täysin päätöntä.
Eikä loukkaavuus tarkoita samaa kuin rangaistavuus.
"Olen samaa mieltä siitä, että pykälät ovat turhan tulkinnanvaraisia. Toisaalta tulkinnassa se korkein taho nykyjärjestelmässä on Korkein oikeus, ja sillä mokomalla näyttää olevan tulkinnalleen ihan perusteitakin."
Perusteita on helppo löytää pahantahtoiselle tulkinnalle etenkin, kun tekstistä irrotetaan lauseita asiayhteydestä eikä tekstin kokonaisuutta arvioida.
Korkeimman Oikeuden perustelut eivät edusta minkäänlaista syvempää viisautta, jota oikeasti kannattaisi ylistää, kuten Sami Sundell tekee.
Sensuuri aiheuttaa aina oheisvahinkona itsesensuurin ja sen, että keskustelu vaikeista asioista muuttuu hyssyttelyksi ja hymistelyksi. Tästä Korkein Oikeus ei piitannut lainkaan.
Se ei myöskään millään tavalla pyrkinyt tasapainottamaan sananvapautta ja väitettyä loukkaavuutta. Sananvapaus on kuitenkin perusoikeus ja teoriassa suojattu Perustuslaissa (käytännössä ei, koska illmanismi). Halla-ahon teksti oli poliittinen kirjoitus, joiden sensurointi ja joista rankaisu on aina poliittinen toimenpide. Korkein oikeus siis politikoi törkeästi eikä politikointi kuulu korkeimmalle oikeudelle.
Sensuuri myös synnyttää aina ilmiantokulttuurin ja nyky-Suomessa ilmianto internetissä on tehty helpoksi poliisin oman ilmiantonapin avulla.
Halla-ahon esitutkinta käynnistyi Vihreiden naisten ilmiannosta. Sen jälkeen poliisi kävi läpi kaikki Halla-ahon kirjoitukset ja "löysi" täkyn Illmanin Mikalle. Alkuperäinen ilmianto ei tuottanut syytettä, mutta kun rikollinen oli löytynyt, rikos piti keksiä. Tämä ei kuulu oikeusvaltioon vaan totalitarismiin.
Tuli mieleeni Tarotin biisi Idont care anymore,
tämä halla-ahon kirjoitus on ollut jo vuosia sitten uutisissa.
Turhaa uutisointia Halla-ahon panssareista lähtien.
Jokainen Halla-ahon tietävä on varmaan vuosia tiennyt
tämän kirjoituksen. Kirjoitus joka on sensuroitu, kuvitteleeko
joku että sensurointi on auttanut. No teksti kopioitu eteenpäin, ja tämän
voi kopioida itselle.
Nyt lähes neljä vuotta aikaa kulunut nyt nostetaan
asia esille. Hitaasti on edetty ennen kuin asiaan on saatu päätös.
Onko tämä jotain pahempaa, mitä muut poliitikot ei
ole mokailleet. Kullervo kirjoitti, mitä ei
toimittajat kirjoita.
http://kullervokalervonpoika.wordpress.com/2012/06/12/kokoomus-kiinnittaa-huomion-tapaus-halla-ahoon-ja-kusettaa-kansaa/
Aivan kuten Kullervo kirjoitti, onkohan tarkoitus peitellä jotain?
Espanja kysymyksistä ei toimittajat huutele.
Eikö olisi sama mitoittaa suoraan ainakin 200 miljardin pelastuspaketti Espanjalle? Kun roskalainoja on ainakin 183 miljardia.
Onko jokin/ jotkin maat rahoittaneet Espanjan asuntokuplaa? Mille maille Espanjan pankit on velkaa?
Raju velkaleikkaus?
Pari riviä HS 11.6 mielipide
Kriisi lopu ennenkuin liiallinen velka ja huonot
on lopullisesti poistettu Eu-alueella.
Rahoituksen jatkaminen ei näitä luottoja paranna,
vaan jonkun on kärsittävä niistä tappio.
Halla-ahon esitutkinta käynnistyi Vihreiden naisten ilmiannosta. Sen jälkeen poliisi kävi läpi kaikki Halla-ahon kirjoitukset ja "löysi" täkyn Illmanin Mikalle. Alkuperäinen ilmianto ei tuottanut syytettä, mutta kun rikollinen oli löytynyt, rikos piti keksiä. Tämä ei kuulu oikeusvaltioon vaan totalitarismiin.
Vihreiden naisten "ilmianto" ei ollut ainoa Halla-ahosta tehty tutkintapyyntö, eikä se ollut primäärinen syy syytteen nostamiseen.
Vihreät naiset tekivät tutkintapyynnön yhdestä nimenomaisesta kirjoituksesta, raiskaustekstistä, jossa Halla-aho julisti olevansa yksinomaan iloinen jos tietyt nimeltä mainitut henkilöt raiskataan.
Tästä tutkintapyynnöstä on tietenkin syytä paheksua Vihreitä naisia. Mutta täytyy muistaa että alkuperäinen teksti oli huomattavasti yksilöidympi kuin sittemmin netistä löytyvä versio, js siinä Halla-aho nimenomaan toivoi hyvin ikävällä tavalla nimettyjen henkilöiden raiskaamista. Tämä teksti on sittemmin editoitu, vaikka siinä vieläpä Halla-aho totesi olevansa valmis sanomaan saman kenelle tahansa koska tahansa.
Poliisi tutki kuukautta myöhemmin kaikki muutkin tekstit ja Kalske nosti syytteen vuodenvaihteessa. Tämä voi vallan hyvin olla yhteensattumaa, koska on paljon syitä uskoa, että Illman ja kumppanit olisivat lähteneet Halla-ahoa jahtaamaan joka tapauksessa. Ellilän keissi oli eräänlainen "ennakkotapaus", jonka rohkaisemana Illman ja kumppanit uskalsivat käydä tämäntyyppisten kirjoitusten kimppuun.
Vihreiden nostaminen näiden ongelmien keskiöön on ymmärrettävää, mutta jonkin verran harhaista. Vihreillä on verrattain vähän valtaa, jos lainkaan, ja hyvin vähän vaikutusvaltaa poliisiin, syyttäjiin tai oikeuslaitokseen. Lakimiesten professiossa on erittäin vähän vihreiden puoluetaustaisia.
Minusta on aivan normaalia toimintaa, että yksilöidyistä raiskaustoivotuksista tehdään poliisiasia. Koska kannatan sananvapautta, en hyväksy tietenkään tuomioita edes niistä, mutta on ihan eri asia toivottaa jollekin raiskatuksitulemista nimellä ja yksilöimällä, kuin kirjoittaa sarkastinen piikki syyttäjälle, kuten tekstissä josta tuomio tuli.
Post a Comment